Associate Professor
Room 2105
Phone: (62) 343-217
dorokati@lit.u-szeged.hu
Office hours: Mo 13-14
Areas of specialization: first language development, second language acquisition, psycholinguistics, methodology of foreign language teaching, academic writing
Areas of research: vocabulary knowledge and testing, academic literacy demand in higher education, EFL academic writing/writing pedagogy, English for academic purposes, challenged language learners, teacher identity
Degrees /Végzettség
2018 Habilitation in Linguistics, University of Szeged
2008 PhD in Applied Linguistics, University of Szeged
2004 MA in Russian Studies, University of Szeged
2001 MA in American Studies, University of Szeged
2000 MA in Italian Studies, University of Szeged
Courses taught/Oktatott kurzusok
Language development, Introduction to psycholinguistics (seminar and lecture), Foreign language learning, teaching and assessement, Individual learning strategies in TEFL, Language policy in the EU and Hungary, The age factor in L2 learning/teaching, Vocabulary acquisition, Dyslexia and other learner differences, Focus on the L2 learner, Individual learning strategies in TEFL, Language users with special needs, Researching second language texts: a practical introduction, Writing skills, Essay writing, Academic Writing, Communication skills, Advanced presentation skills, English foundation 1 and 2, Academic study skills, Language Proficiency for Teachers.
Complete list of publications/teljes publikációs lista
Books/Könyvek:
Nyelvtanulási stratégiák tanítása és fejlesztése. Budapest: Akadémiai Kiadó. 2018. With co-authors Habók Anita, Magyar Andrea.
Lexical issues in L2 writing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2015. With co-editors Päivi Pietilä, Renata Pípalová.
Role of lexical knowledge and its testing in an L2 academic context. Saarbrücken: LAP Lambert Academic Publishing, 2013.
Phrasal verbs – Frazális igék. Szeged: Maxim Könyvkiadó, 2013.
The written assessment of the vocabulary knowledge and use of English majors in Hungary. Unpublished doctoral dissertation. Szeged: University of Szeged, 2008.
777 vonzat angol nyelvből [777 English prepositional verbs, nouns and adjectives]. Szeged: Maxim Kiadó, 2007.
Prove graduate di profitto. Italiano LS e L2 [Testing Italian as an L2]. With co-authors Angelo Chiuchiù, Gaia Chiuchiù, Eleonora Coletti and Gézáné Doró. Perugia: Guerra Edizioni, 2005.
Book chapters, Articles/Könyvfejezetek, Cikkek:
Imagined future teacher self at the point of entry to teacher education. EduLingua 6/1, 25-46, 2020
Alkalmazott nyelvészeti tárgyú cikkek angol nyelvű összefoglalóinak retorikai szerkezete: magyar és nemzetközi folyóiratok összehasonlító elemzése. In Fóris, Á., Bölcskei, A., Dér, Cs., Csontos, N. (szerk.) Nyelv, kultúra, identitás. Alkalmazott nyelvészeti kutatások a 21. századi információs térben : II. Pragmatika, diskurzuselemzés, interkulturális kommunikáció, Budapest: Akadémiai Kiadó, 2020
English teacher trainees’ changing views concerning the effective language teacher: A self-reflective interview study. EduLingua 5/1, 41-56, 2019 Coauthor/társszerző: T. Balla Ágnes
Diversity in the lexical and syntactic complexity of essays written by first-year English teacher trainees. In Lehmann, M., Szabó, G., Lugossy, R., Nikolov, M. (szerk.) UPRT 2017: Empirical studies in English applied linguistics Pécs: Lingua Franca Csoport, 127-146, 2018
A csalás és a plágium hallgatói megítélése – a kontextus és a hallgatói tréning szerepe. Iskolakultúra 28/10-11. 25-38, 2018
Extended patchwriting in EFL Academic writing of Hungarian students: signs and possible reasons.In: Chitez, M; Doroholschi, C; Kruse, O; Salski, Ł; Tucan, D (szerk.) University Writing in Central and Eastern Europe: Tradition, Transition, and Innovation. Cham : Springer International Publishing, 201-214, 2018
From phrase to discourse level patchwriting: Is it possible to unlearn? Alkalmazott Nyelvtudomány XVII/1, 1-19, 2017
Source distortion in patchwritten EFL academic texts In: Stela Letica Krevelj, Renata Gelb (eds.) UZRT 2016: Empirical Studies in Applied Linguistics. Zagreb: FF Press, 22-30, 2017
To see or not to see: Identifying and assessing plagiarism in non-native students’ academic writing without using text-matching software. EduLingua 2/1, 15-26, 2016
Linking adverbials in EFL undergraduate argumentative essays: A diachronic corpus study In Lehmann Magdolna, Lugossy Réka, Horváth József (szerk.) UPRT 2015: Empirical Studies in English Applied Linguistics. Pécs: Lingua Franca Csoport, 152-165, 2016.
Changes in the lexical measures of undergraduate EFL students’ argumentative essays In: Päivi Pietilä, Katalin Doró, Renata Pípalová (eds.) Lexical issues in L2 writing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 57-76, 2015.
Researching vocabulary in L2 writing – methodological issues and pedagogical implications In: Päivi Pietilä, Katalin Doró, Renata Pípalová (eds.) Lexical issues in L2 writing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 11-26, 2015. Coauthor/társszerző: Päivi Pietilä
A tükör két oldala. Elsőéves angolos hallgatók önképe és az oktatók róluk kialakult képe In: Gecső Tamás, Sárdi Csilla (szerk.) Nyelv és kép. Budapest: Tinta Kiadó, 31-37, 2015. Coauthor/társszerző: Szabó Gilinger Eszter
Milyen a jó nyelvtanár? Tanár és nem tanár szakos hallgatók meglátásai In: Gecső Tamás, Sárdi Csilla (szerk.) Nyelv és kép. Budapest: Tinta Kiadó, 296-301, 2015. Coauthor/társszerző: T. Balla Ágnes
Academic study skills: egy tanulást segítő nyelvi szeminárium tapasztalatai EduLingua 1/1, 17-27, 2015.
Tudós tanárok – tanár tudósok: egy konferencia apropóján EduLingua 1/1, 67-70, 2015.
The use of learning strategies for English as a second language In: L Gómez Chova, A López Martínez, I Candel Torres (szerk.) EDULEARN15 Proceedings 7th International Conference on Education and New Learning Barcelona. International Association of Technology, Education and Development (IATED), 6746-6753, 2015. Coauthor/társszerző: Habók Anita
The lexical richness of undergraduate student essays: The influence of writing experience and essay writing strategies. Afinla-E: Soveltavan Kielitieteen Tutkimuksia 2014/6, 7-19, 2014.
Verb tenses and hedging in published and unpublished applied linguistics research paper abstracts In József Horváth, Péter Medgyes (eds.) Studies in Honour of Marianne Nikolov.
Pécs: Lingua Franca Csoport, 356-369, 2014.
Why do students plagiarize? EFL undergraduates’ views on the reasons behind plagiarism. Romanian Journal of English Studies 11/1, 255-263, 2014.
Students’ perception of cheating and plagiarism: An exploratory study among Hungarian EFL undergraduates. In Fregan Beatrix (ed.) Success and challenges in foreign language teaching. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem, 43-47, 2014.
Beliefs about the effective language teacher: The challanges of training (future) English teachers. In Fregan Beatrix (ed.) Success and challenges in foreign language teaching. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem, 49-54, 2014. Coauthor/társszerző: T. Balla Ágnes
Selling their research: the linguistic realization of rhetoric moves in English thesis abstracts written by Hungarian undergraduates. Romanian Journal of English Studies 11/1, 181-191, 2013.
The rhetoric structure of research article abstracts in English studies journals. Prague Journal of English Studies 2/1, 119-139, 2013.
Szakdolgozati összefoglaló mint interkulturális kommunikációs műfaj nyelvszakosok esetében [Thesis abstracts as genre for intercultural communication]. In Gecső Tamás, Sárdi Csilla (szerk.) Az interkulturális kommunikáció elmélete és gyakorlata. Budapest: Tinta Kiadó, 77-82, 2013.
Language learning strategies in elementary school: The effect of age and gender in an EFL context. Journal of Linguistics and Language Teaching 4/2, 25-37, 2013. Coauthor/társszerző: Habók Anita.
Citation practices in EFL undergraduate theses: A focus on reporting verbs. In Judit Dombi, József Horváth, Marianne Nikolov (eds.) UPRT 2013: Empirical studies in English applied linguistics. Pécs: Lingua Franca Csoport, 32-42, 2013.
On the move: Target vs. source culture representation in two EFL course books. In Alicja Witalisz (ed.) Papers on Language, Culture and Literature 4: Prace Naukowo-Dydaktyczne PWSZ w Krośnie 61. Krosno: PWSZ, 283-294, 2013.
Tudományos nyelvi formulák angol alapszakos szakdolgozatok bevezetőjében [Academic lexical phrases in English undergradute thesis introductions]. In Silye Magdolna (ed.) Porta Lingua 2012. Debrecen: SZOKOE, 2012.
The importance of advanced L2 vocabulary in academic contexts: a Hungarian example. In Pedrazzini Laura, Nava Andrea (eds.) Learning and Teaching English: Insights from Research, Milano: Polimetrica, 333–353, 2012.
Underachievers among foreign language majors: a sign of learning disabilities? In Navracsics Judit, Szabó Dániel (szerk.) Mentális folyamatok a nyelvi feldolgozásban. Pszicholingvisztikai tanulmányok III. Budapest: Tinta Könyvkiadó, 364–373. 2012.
Factors influencing the English vocabulary test results of non-native undergraduate students: a Hungarian example. Caiet de semiotica 22, 41–67, 2011.
Számítógépes alkalmazások az angol tudományos szókincs oktatásában [Computer assisted English academic vocabulary teaching]. In Silye Magdolna (ed.) Porta Lingua 2011. A szaknyelvi kompetenciafejelsztéstől a munkaerőpiacig. Debrecen: SZOKOE, 51-58, 2011.
English language proficiency and the prediction of academic success of first-year students of English. In Lehmann, M. et al. (eds.) UPRT 2010. Empirical studies in English applied linguistics. Pécs: Lingua Franca Csoport. 173–185, 2011.
Students’ perception about their preparedness for undergraduate studies of English. In Szabó, G. et al. (eds.) UPRT 2009. Empirical studies in English applied linguistics. Pécs: Lingua Franca Csoport. 81–91, 2011.
Lemorzsolódás nyelvszakon: helyzetelemzés egy szegedi angolos évfolyam tükrében [Dropouts in foreign language studies: A case study among first-year students of English in Szeged]. In Boda István Károly, Mónos Katalin (szerk.) Az alkalmazott nyelvészet ma: innovació, technológia, tradíció. XX. Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Kongresszus, Debrecen, 2010. augusztus 26-28. Budapest – Debrecen: MANYE – Debreceni Egyetem. 404–409, 2011.
Elsőéves bölcsészhallgatók (szak)nyelvi fejlesztése [Helping first-year foreign language majors build their (technical) vocabulary] In Silye Magdolna (szerk.) Porta Lingua 2010: Tudományterület és nyelvhasználat, Debrecen: SZOKOE, 303-311, 2010.
Miért lettem angolos? Elsőéves szegedi egyetemisták szakválasztása és nyelvi felkészültsége. In Zimányi, Á. (szerk.) 2010. A tudomány nyelve – a nyelvek tudománya. Alkalmazott nyelvészeti kutatások a magyar nyelv évében. XIX. Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Kongresszus, Eger, 2009. április 16-18. MANYE Vol. 6. Székesfehérvár – Eger: MANYE – Eszterházy Károly Főiskola. 580-588, 2010.
Meeting the language barrier: The experience of first-year students of English. In Hegedűs Irén and Martsa Sándor (eds.) CrosSections. Vol. 1: Selected papers in linguistics from the 9th HUSSE conference. Pécs: University of Pécs, Institute of English Studies,289–297, 2010.
Compound words in Hungarian learners’ responses to a word association task. In Navracsics Judit (szerk.) Nyelv, beszéd, írás. Pszicholingvisztikai tanulmányok I. Budapest: Tinta Könyvkiadó, 153–163. 2010.
Szak–szó–kincs: bölcsész szakma idegen nyelven. [Technical vocabulary: Studying arts and humanities in a foreign language] In Silye Magdolna (ed.) Porta Lingua 2009:Szaktudás idegen nyelven. Debrecen: SZOKOE, 23–30, 2009.
L2 productive vocabulary and mental lexicon in light of a word association task. In Lengyel Zsolt and Navracsics Judit (eds.) Studies on the mental lexicon: Language acquistion – speech production – speech perception. Budapest: Tinta Kiadó, 30–40, 2009.
Advanced vocabulary for foreign language majors: An advantage or a must? In Váradi Tamás (szerk.) I. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia Válogatott Kötete [Selected papers from the 1st Applied Linguistics Doctoral Conference]. Budapest: MTA Nyelvtudományi Intézet, 2009, 24–38.
Produktív szókincs és szövegalkotás: Felmérés angol szakos egyetemisták körében [Productive vocabulary and essay writing: The case of Hungarian university students of English] In Sárdi Csilla (ed.) Kommunikáció az információs technológia korszakában. A XVII. Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Kongresszus előadásai Siófok, 2007. április 19–21. [Selected papers from the 17th Hungarian Applied Linguistics Conference]. Vol. 4/1. Székesfehérvár; Pécs: Kodolányi János Főiskola222–227, 2008.
Választékos idegen nyelvi szókincs: előny vagy feltétel? [Advanced foreign language vocabulary: An advantage or a must?] I. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia Előadásai. In Váradi Tamás (ed.) I. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia [Working papers from the 1st Applied Linguistics Doctoral Conference]. Budapest: MTA Nyelvtudományi Intézet, 24–33, 2008.
The use of high- and low-frequency verbs in English native and non-native student writing. In Lengyel Zsolt and Navracsics Judit (eds.) Second language lexical processes: Applied linguistic and psycholinguistic perspectives. Clevedon: Multilingual Matters. 117–129, 2007.
Kerekasztal-beszélgetés a kollokációkról [Roundtable discussion on collocations]. Alkalmazott nyelvtudomány. 13/2–3, 133–143, 2007.
Aktív és passzív szókincs a középiskolai idegennyelv-tanulásban és tanításban [Receptive and productive vocabulary in the foreign language learning and teaching at secondary schools] In Heltai Pál (ed.) Nyelvi modernizáció. Szaknyelv, fordítás, terminológia. A XVI. Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Kongresszus előadásai Gödöllő, 2006. április 10–12 [Selected papers from the 16th Hungarian Applied Linguistics Conference]. Vol. 3/1. Pécs; Gödöllő: MANYE – Szent István Egyetem, 277–281, 2007.
Angolul tanuló középiskolások iskolán kívüli nyelvhasználata [The English language use of students outside the secondary school]. In Klaudy Kinga and Dobos Csilla (eds.) A világ nyelvei és a nyelvek világa. Soknyelvűség a gazdaságban, a tudományban és az oktatásban. A XV. Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Kongresszus előadásai Miskolc, 2005. április 7–9 [Selected papers of the 15th Hungarian Applied Linguistics Conference]. Vol. 2/1. Pécs; Miskolc: MANYE – Miskolci Egyetem, 197–201, 2006.
A szegedi magyar–francia két tanítási nyelvű képzés: Iskolaválasztás és nyelvhasználat [Hungarian–French bilingual education in Szeged: School choice and language use]. Modern Nyelvoktatás, 11/1, 29–47, 2005.
Fogalmazásírás az általános iskolai angolórákon [Essay writing in English classes at the elementary school]. Módszertani közlemények, 43/3, 115–120, 2005.
Elementi inglesi e angloamericani nella stampa italiana [English loan words used in the Italian media]. Nuova Corvina, 2002/12, 79–91, 2002.
Book reviews/Könyvismertetők:
Forgács Tamás: Bevezetés a frazeológiába. A szólás- és közmondáskutatás alapjai. [Introduction to phraseology] Budapest: Tinta Könyvkiadó, 2007. Alkalmazott nyelvtudomány. 13/4, 66–68, 2007.
Farimah Daftary and François Grin (eds.) Nation-building, ethnicity and language politics in transition countries. Budapest: Open Society Institute. LGI Books. 2003. Alkalmazott nyelvtudomány. 4/1, 140–144, 2004.
Alastair Pennycook: Critical applied linguistics: A critical introduction. Mahway, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2001. Alkalmazott nyelvtudomány. 3/1, 116–120, 2003.