Katalin Bukta

 

 

 

Room: 2104
Phone: (62) 544-689
bkata@lit.u-szeged.hu
Office hours: Monday 13-14 h
Areas of research: language teaching, methodology

 

Degrees:

  • MA in Russian language and literature and English language and literature, József Attila University, Szeged 1979
  • Advanced level language examination certificate in Czech language, 1989
  • MEd in Education, University of Exeter, 1997
  • PhD in Applied Linguistics, University of Pécs, 2008

Academic positions

  • senior assistant professor, University of Szeged, 1990 to date
  • English and Russian language teacher, Juhász Gyula Teacher Training College Department of Foreign Languages, Szeged, 1982-1990
  • English and Russian language teacher, Déri Miksa Vocational Secondary School, Szeged, 1979-1982

Scholarships, awards

  • Minister of Culture Commendation, 1990
  • Teacher education: training the trainer in ELT, Cardiff, summer 1994
  • In-service course for experienced teachers, Lancaster, May 1993
  • ELT methodology: analysis, evaluation and development, Stirling, August 1992
  • Communicative methodology in ELT, Leeds, July 1990

Related experience

  • teacher trainer, examiner, item writer for the British Council Hungarian Examination Reform Project 1999-2005
  • English language examiner of the Hungarian State Foreign Languages Examination Board, 1992 to date

Courses taught

  • 1991 up to date courses in ELT methodology, language testing and essay writing

Publications

1993. (with S. Walsh) Oral presentation. ??? (Later: Novelty). 15-20. 1996. What have I got in my suitcase? Novelty. Vol. 2/2. 30-32.

1997. Focused observation prior to teaching practice. Resources Pool Newsletter. Vol. 1/4. 17-24. The British Council Budapest.

1998a. The double purpose of student feedback. Resources Pool Newsletter. Vol. 2/2. 27-30.

1998b. A mentorképzés a JATE hároméves angol nyelvtanárképző programjában. Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának Didaktikai és Pedagógusképzési Albizottságai. „A mentorképzés kívánatos rendszere”. Budapest.

2000a. Is it possible to make the transition between the training room and the classroom smoother? Together. Vol. 5/2000. 10-14. The Brith Councul Bucuresti.

2000b. Reflections on test-taking strategies of 7th and 11th grade Hungarian students of English. Novelty. Vol. 7/3. October. 48-59. http://ludens.elte.hu/~deal/pages/novelty/htm2/vol73/bukta.htm

2000c. Yogurt. Pizza Recipe. Hot dog. Traditions. Restaurant Guide. Recipes. Angol Tanári Kincsestár. Cserelapos kézikönyv.

2001. Mit tanulnak a diákok angol órán? 7. és 11. évfolyamos tanulók angol nyelvtudásának vizsgálata. Iskolakultúra. 8. XI. évf. Augusztus. 36-48.

2002. (with Nikolov Marianne) Nyelvtanítás és hasznos nyelvtudás: az angol mint idegen nyelv. In Csapó Benő (szerk.) Az iskolai műveltség. Budapest: Osiris Kiadó.

2003a. The sandwich maker (52-53). Jeremy Northam (56-57). Laurie Lee (100-1001). Uncommon Talents (166-167). Can animals empathize? (222-223). Flying to the rescue of the forest (252-253).

2003b. English teacher trainees’ initial expectations of the teaching profession. Novelty. Vol. 10/3. November. 67-76.

2005. (with Gróf Szilvia & Sulyok Andrea) 7 próbaérettségi angol nyelvből. Középszint. Szeged: Maxim Kiadó

2006. (with Gróf Szilvia & Sulyok Andrea) 7 próbaérettségi angol nyelvből. Emeltszint. Szeged: Maxim Kiadó

2007a. (with Sulyok Andrea) Plusz 7 próbaérettségi angol nyelvből. Középszint. Szeged: Maxim Kiadó

2007b. Assessment of written performance: Tracing raters’ decision making process. Porta Linguarum, 8(2), 21-41. http://www.ugr.es/~portalin/articulos/articles-index.htm

2007c. Processes and Outcomes in L2 English Written Performance Assessment: Raters’ Decision-making Processes and Awarded Scores in Rating Hungarian EFL Learners Compositions. Unpublished PhD dissertation.

2008. (ed.). Érettségi feladatsorok angol nyelvből + megoldások magyarázatokkal. Szeged: Maxim Kiadó.

2009a. (with Sulyok Andrea) Érettségi és nyelvvizsga feladatgyűjtemény angol nyelvből. Szeged: Maxim Kiadó.

2009b. (ed.) Érettségi feladatsorok angol nyelvből + megoldások magyarázatokkal. Szeged: Maxim Kiadó.

Reviews

1999. Fekete Hajnal, Major Éva és Nikolov Marianne (szerk.) (1999) English Language Education in Hungary: A Baseline Study. Budapest: The British Council.

Magyar Pedagógia. 99. évf. 2. sz. 210-211.

2000. Bárdos Jenő (1999) Az idegen nyelvek tanításának elméleti alapjai és gyakorlata. Budapest.

Magyar Pedagógia.100 évf. 1. sz. 115-118.

2011. Alderson, J. Charles (szerk.) (2009) The  Politics of Language Education: Individuals and Institutions. Bristol: Multilingual Matters.

Conferences

A mentorképzés a JATE hároméves angol nyelvtanárképző programjában. Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának Didaktikai és Pedagógusképzési Albizottságai. “A mentorképzés kívánatos rendszere” 1998. április 24. Budapest.

A tanítási gyakorlatot megelőző tervezett és irányított óramegfigyelések szerepe az angoltanár-képzésben. ELTE Tanárképző Főiskolai Kar. “Tanárképzés és Tudomány” 2000. augusztus 31-szeptember 1.

Twofold Feature of Language Performance among Hungarian Learners of English. European Association for Research on Learning and Instruction. 9th Conference in Fribourg August 28-September 1, 2001

Raters’ role in L2 written performance assessment. Poster presented at the Association of Educational Assessment conference Malta, November, 2009

Angol íráskészség mérése az értékelők szempontjából. Poster presented at Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged, April 2010

An attempt to make the Framework work for improving and assessing essay writing at BA in English studies level in non-native environment Poster presented at Writing Assessment in Higher Education symposium, Amsterdam, October 2011.